زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
 

امیران ترک عباسی





امیران ترک عباسی، عمدتا در دوره خلفای عباسی چون حاکمان نه به اعراب و نه به ایرانیان اعتماد نداشتند برای اداره حکومت از افراد جسور و گستاخ ترک استفاده می‌کردند.


۱ - معرفی اجمالی



"معتصم" خلیفه عباسی (۲۱۸ هـ. ق) همچون مامون نه به اعراب، اعتماد داشت و نه به ایرانیان، به همین جهت سیاست استفاده از ترکان در سپاه را پیش گرفت.

۲ - جسارت ترکان در حکومت



ترکان عموماً از سرزمین‌های ماوراء النهر و سیحون و مردمی جنگجو و گستاخ بودند، که به زودی از سطح سپاهیانی ساده و بدون مقام، خود را تا سرداری سپاه بالا کشیدند. اما زیاده‌خواهی و بی‌رحمی آنان و نارضایتی مردم از آنان، معتصم را وادار کرد تا پایتخت را به شهر جدیدی که سامرا نام گرفت منتقل کند و ترکان را نیز با خود به آنجا ببرد.
[۱] خضری، احمدرضا، تاریخ خلافت عباسی، تهران، سمت ۷۸، ص۱۴۶.
از این میان می‌توان به افشین، اشناس، ایتاخ، بغا و وصیف اشاره کرد.

۳ - فعالیت‌های سرداران ترک



حضور چشمگیر این سرداران در خوابانیدن شورش‌های مختلف همچون بابک مازیار و نیز فتح بزرگ عموریّه (۲۲۰-۲۲۳ هـ، ق) زادگاه امپراطور روم روز به روز بر مکنت و قدرت آنها افزود. معتصم، بر سر افشین تاجی گذاشت و بیست هزار درهم به او داد و او را ولایتدار سِند کرد.
اقبال و سعادت در خلافت عباسی به ترکان روی آورده بود، در این میان تنها افشین امیرزاده اشروسنه (ماوراء النهر) در زمان معتصم با بدشانسی و اتهام به همدستی با مازیار و بابک در براندازی خلافت دچار سرنوشت هولناکی شده و به دار آویخته شد.
اما ایتاخ و اشناس در خلافت واثق (۲۲۷ هـ، ق) با بدست آوردن حکومت تمام سرزمین‌های غربی، خلافت و مقام سلطانی را نیز برای اولین بار از سوی واثق دریافت کردند. واثق همچنین وصیف را حاجب خود و بغا را به فرماندهی سپاه برگزید.
[۳] طقّوش، محمد سهیل، دولت عباسیان، قم، پژوهشکده حوزه و دانشگاه، ۸۰، ص۱۶۵.


۴ - دخالت ترکان در تعیین جانشینی



بعد از مرگ واثق، رقابت ترکان برای تعیین خلیفه و دخالت مستقیم و بی‌چون و چرای آنها آثار سوء سلطه ترکان را بیش از پیش نمایان کرد و خلیفه در این زمان به دست نشانده‌ای ضعیف و بی‌اراده تبدیل شد، مستعین، معتز و معتمد (۲۴۸-۲۷۹ هـ، ق) همگی با دخالت مستقیم سرداران ترک بر سریر خلافت نشستند.

۵ - نقشه به حاشیه راندن ترکان



متوکل اولین کسی بود که در صدد کنار زدن ترکان برآمد و معتمد نیز در راستای همین سیاست با مشغول نگه داشتن آنها به سرکوب مخالفان از تعرض و تهدید آنان کاست، اما شَغَب مادر خلیفه مقتدر برای پیشبرد اهداف خود در خلافت فرزندش دوباره سرداران ترک را برکشید.
[۴] خضری، احمدرضا، تاریخ خلافت عباسی، تهران، سمت، ۷۸، ص۱۴۵-۱۴۰.


۶ - امیرالامرایی ضعیف ترکان



نالایقی و بی‌کفایتی وزیرانی که از طرف الراضی (۳۲۲-۳۲۹هـ، ق) منصوب شده بودند اوضاع مملکت را آشفته و نابسامان کردند، خلیفه به جای وزارت، منصب امیرالامرایی را پایه‌گذاری و اولین بار به سردار ترک خود، رائق داد تا بلکه با افزودن قدرت و اختیارات آنها از عزل و نصب‌ها گرفته تا اداره امور دولت و مالیات‌ها اوضاع را سامان دهد، غافل از اینکه آنچه باعث زوال مملکت شده است عناوین و القاب نیست بلکه جاه‌طلبی گماشتگان او مملکت را در سراشیب سقوط‌ انداخته است و این چنین خلیفه فرمانبرداری ضعیف در دست ایران ترک باقی ماند که تنها به نام و لقبی قناعت کرد و سرانجام نیز در زمان مستکفی و امیرالامرایی توزون، خلافت که دچار اغتشاش وصف‌ناپذیری شده بود با توافق به دست آل بویه افتاد و قدرت واقعی از دست خلفا خارج شد و به قول مجمل التواریخ «خلیفه، به فرمانی قناعت کرد و خلفا را جز لوا، منشور فرستادن، خلعت دادن و پاسخ پادشاهان اطراف، کاری نماند.»
[۶] ابن شادی، مجمل التواریخ، ایرج افشار، تهران، نشر طلایه، ۷۹، ص۳۷۹.


۷ - پانویس


 
۱. خضری، احمدرضا، تاریخ خلافت عباسی، تهران، سمت ۷۸، ص۱۴۶.
۲. طبری، محمد بن جریر، تاریخ طبری، تهران، بنیاد فرهنگ ایران، ۵۴، ج۹، ص۵۸-۵۹.    
۳. طقّوش، محمد سهیل، دولت عباسیان، قم، پژوهشکده حوزه و دانشگاه، ۸۰، ص۱۶۵.
۴. خضری، احمدرضا، تاریخ خلافت عباسی، تهران، سمت، ۷۸، ص۱۴۵-۱۴۰.
۵. ابن اثیر، عزالدین علی، تاریخ کامل فی ضعفا الرجال، ج۸، ص۲۸۳.    
۶. ابن شادی، مجمل التواریخ، ایرج افشار، تهران، نشر طلایه، ۷۹، ص۳۷۹.


۸ - منبع



سایت پژوهه، برگرفته از مقاله «امیران ترک عباسی»، تاریخ بازیابی ۱۳۹۵/۰۹/۲۸.    

رده‌های این صفحه : مقالات پژوهه




آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.